گزارش مراسم روز بزرگداشت کارشناس در استان همدان

با توجه به نامه شماره ۱۰۲۲۵/ش مورخ ۱۰/۷/۸۹ شورایعالی و تصویب هیئت مدیره کانون برنامه یکم آبانماه روز کارشناس در مورخه ۱/۸/۸۹ در تالار آبیاران از ساعت چهار تا شش بعدازظهر با حضور تعداد یکصد و پنج نفر از کارشناسان استان برگزار گردید.
۱_ ابتدا تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط آقای مهندس فرامرزی کارشناس رسمی رشته کشاورزی
۲_ سرود ملی
۳_ عرض خیر‌مقدم توسط رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان استان همدان آقای مهندس محمود سیدی‌نژاد که بشرح ذیل در جلسه بیان نمودند
با درود به روان پاک بنیانگذار جمهوری اسلامی و درود به روان پاک شهدای اسلام آرزوی سلامتی رهبر معظم انقلاب و آرزوی توفیق مسئولین نظام را از خداوند متعال مسئلت داریم.
ضمن عرض خیر مقدم حضور ریاست کل دادگستری ، معاونین محترم ، دادستان محترم و ریاست محترم کانون وکلاء و همه همکاران که در جلسه حضور دارند.
ابتدا طلب مغفرت می‌کنیم برای کارشناسانی که در میان ما نیستند مهندس خداکرمی _ مهندس شکرچی _ مهندس لک _ مهندس قناد _ مهندس ساعی _ و مهندس ایرج پیله‌ور روانشان شاد باد.
لازم میداند خلاصه‌ای از تشکیل کانون استان جهت حاضرین بیان نمایم استان همدان بین سالهای ۴۶ تا ۷۶ با تعداد ده نفر کارشناس زیر نظر کانون کارشناسان استان تهران و از سال ۷۶ تا ۸۴ بصورت نمایندگی اداره میشد و در سال ۸۴ به همت عده‌ای از کارشناسان و اخذ مجوز از شورایعالی کارشناسان اقدام به تاسیس کانون با تعداد ۵۲ نفر در ۹ رشته نموده که مدت چهار سال در ساختمان استیجاری و در حال حاضر در ساختمان ملکی کانون استقرار داریم دو دوره امتحان در سالهای ۸۶ و ۸۸ برگزار شد و مصاحبه علمی و عقیدتی کارشناسان متقاضی در استان همدان انجام گرفت.
فعلا” تعداد ۲۱۳ نفر کارشناس در ۲۶ رشته در سطح استان مشغول انجام وظیفه میباشند.
هدف شورایعالی کارشناسان پوشش کارشناس در سطح شهرستان در رشته‌های مورد نیاز بوده که در حال حاضر تا حدودی تحقق یافته و در شهرستانهای ملایر و نهاوند تعدادی کارشناس مشغول انجام وظیفه میباشند.
کارشناسان متقاضی پس از طی امتحانات کتبی بصورت سراسری و مصاحبه علمی و عقیدتی یکسال کارآموزی نزد کارشناسان داخل و خارج استان طی نموده و سپس با حضور نماینده محترم دادگستری استان مراسم تحلیف و اتیان سوگند انجام و سپس پروانه کارشناسی جهت آنان صادر و به دادگستری کل و یا دادگستری شهرستانها معرفی میگردند.
مسئولیت کارشناسان رسمی دادگستری بسیار دقیق و حساس میباشد زیرا در تشخیص حد و مرز حق و باطل نظریاتشان تاثیرگذار است اگرچه قضات محترم تعیین قرار کارشناسی نموده و چارچوب را کاملا” مشخص مینمایند ولی اظهارنظر کارشناسان در تصمیم‌گیری قاضی موثر است که در این راستا می‌طلبد قبل از اعلام نظر کارشناس تحقیق و تجسس مشاوره و مذاکره نموده و سپس اظهارنظر کارشناسی تهیه و ارائه گردد. گزارشات بایستی بگونه‌ای باشد که در حداقل کلام و بصورت کامل و روشن بدون هرگونه چون و چرا و قابل طرح در محاکم بوده و کارشناس سعی نماید که بهانه‌ای دست طرفین پرونده ندهد و انتظار دارد که بررسی‌ها و تهیه گزارش قبل از زمان تعیین شده به دادگاه ارائه که کار به اطاله زمان دادرسی نیانجامد.
کارشناسان رسمی دادگستری عمدتا” از متخصصین فنی _ صنعتی و تحصیلکردگان دوره‌های عالی میباشند که سالها در زمره کارشناسان و مدیران ارشد دستگاههای اجرائی ادارات ، کارخانجات و ارگانهای دولتی بوده و میتوان گفت عمدتا” روند اجرای امور کشور را طی ۳ یا ۴ دهه عهد‌‌ه‌دار بوده‌اند.
علاوه بر آن کانون سعی دارد که با تشکیل کلاسهای بازآموزی و آموزشی کارشناسان را تا حدودی با الفاظ و لغات علم حقوق و قضا آشنا نماید.
از موقعیت جلسه استفاده نموده و از جناب آقای اعتماد و قائم مقام محترمتان تشکر مینمائیم که موافقت نمودند موضوع واریز سپرده‌ها به حساب سیبای کانون از طریق ذیحساب محترم پیگیری گردد.
چون تعداد کارشناسان روز به روز اضافه میگردند و در پایان سال ۱۳۹۰ به تعداد چهارصد نفر میرسند از ریاست کل دادگستری تقاضا داریم یکی از معاونین یا قضات محترم جهت حضور در جلسه هیئت مدیره کانون را جهت تعامل بیشتر معرفی نموده و همچنین با تعداد کارشناسان موجود در‌خواست اختصاص اطاق کارشناسی در دادگستری کل و دادگستریهای مراکز شهرستانها را جهت مطالعه پرونده‌ها توسط کارشناسان رسمی کانون را خواستاریم.
ضمنا” از ریاست محترم دادگستری خواستار ارجاع کار کارشناسی در کلیه محاکم به کارشناسان رسمی عضو کانون کارشناسان رسمی دادگستری در حیطه شهرستانهای مربوطه می‌باشیم.
در پایان جلسه پیام کوتاه جهت کارشناسان بشرح ذیل قرائت گردید.
کارشناس می‌بایستی با حفظ اصول همچون اخلاق حرفه‌ای ، استقلال ، درستکاری ، بیطرفی ، رازداری و ارتقای دانش حرفه‌ای به سوگند حرفه‌ای خود پایبند بوده و در این مسیر دستگاه قضائی کشور را یاری نماید.
بعد از بیانات ریاست هیئت مدیره کانون کارشناسان استان برنامه پذیرائی و در قسمت سوم برنامه سخنرانی آقای مهندس ملک پور دادستان محترم انتظامی کانون در خصوص تشریح مفاد قانونی انتظامی کانون و مجازاتهای تعیین شده مطالبی را به عرض حاضرین رساندند.
برنامه پرسش و پاسخ با حضور هیئت مدیره و دادستان انتظامی کانون صورت گرفت و جلسه در ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه با صلوات بر محمد و آل محمد خاتمه یافت.

مطالب مرتبط